Thursday, November 14, 2013

5A part 2

masa ni dalam kepala aku dah pikir sangat hebat dah. masa kumpul ramai-ramai dekat kantin aku kembang-kempis dah tengok abah aku. mana tak nya, bangga dia mesti lain macam bro. lu anak sulung, lepas tu ni periksa sulung, dan lu jugak cucu sulung dalam femili belah bapak. ni silap haribulan kenduri kendara 7 hari 7 malam tak henti!

masa tu guru besar aku, Pn. Hjh. Wan Laila bt. Megat Nordin. nama dia memang aku tak boleh lupa sampai bila-bila. sebabnya kalau tak sebut hajah tu berbelit nak sebut 'Puan Wan'. haa ce korang sebut tengok. hahaha. tapi dia ni guru besar yang baik jugak. ada sekali tu aku lambat gila datang sekolah sebab mama aku tak ada kat rumah masa tu, beliau sambung belajar. makanya ada abah aku dan 4 lagi orang adik. abah aku pulak meniaga burger, tutup saja kompem 12 lebih. dan tak semena dekat pukul 8 jugak aku dan adik-adik bangun. sampai sekolah boleh pulak jumpa guru besar. namun dengan senyumannya, semudah bicara dia mengolah kata, "lekaih pi masuk kelas lekaih!" fuhh, korang ada?

melalut natang. ehem.

ok kembali pada dunia nyata. dalam dok dia sembang pasai kami hat cemerlang ni, dia sebut pulak nama aku. dia seronok sembang pung pang pung pang abah aku dok usha lain macam ja kat aku. tak pa, aku tenang ja dulu. firasat buruk mula menghantui.

***

balik kampung. walaupun kampung aku tersebut tidaklah sejauh mana pun, hanya sepelaung cuma, tapi kegembiraan dia terasa. lain macam woo! terasa bagai wira pulang dikalung bunga setelah menang di medan perang.

apa lagi, mulalah aku mengungkit janji. pak uda aku cakap nak bagi RM100, acu nak bagi jam. ayahcik dengan ayahteh tak bagi apa kot. tapi memang teruja.

tidur aku dalam senyum, gembira tak terkata.

***

masa balik sekolah. atas motor.

"hang pi sekolah dok buat nakai. satni balik hang memang nak kena dengan aku."

abah dok wat cengei pulak. sah-sah balik kena ni.

No comments:

Post a Comment